Jordberga sockerbruk i graven



Idag gjordes ett sista besök till Jordberga sockerbruk. I ett regntungt november fick jag se ett sockerbrukssamhälle som nästan är helt utplånat. De gamla fina byggnaderna från 1800-talet är borta, bruket, brandstationen och de gamla arbetarbostäderna. En stor skånsk industrihistoria går inte längre att beskåda. Trots att jag är värmlänning känner jag tårarna trilskas bakom ögonlocken.

Hur kan någon tillåta att utplåna detta??

När jag kommer hem söker jag på nätet. Hittar ingen uppenbar aktuell anledning mer än att det är Danisco sugar som fortfarande äger det hela och har fått tillåtelse av Trelleborgs kommun för att riva. Vad Dansico ska göra med marken är oklart.

Kunde man inte åtminstånde låta det stå kvar tills det oklara blev klart?

Här finns bilder från andra turer till Jordberga då det oklara fick vara i fred.

Jordberga innan demolering: http://miljonresan.blogg.se/category/overgivet-jordberga.html








Kommentarer
Postat av: Anonym

Fy fasen vad hemskt. Kan verkligen undra varför de river detta? Borde vara olagligt, borde vara K-märkt. Konstigt.

2009-11-26 @ 23:41:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0