Mögtocke och Gaymat

Läste i Sydsvenskan idag om Malmö för dummies. Ja ni har verkligen roliga ord härnere, kom och tänka på några riktigt roliga.

Mög = Lort
Tocke = En konstig typ av något slag eller en tupp.

(Tack läsare för infon! Är det någon som kan förklara vidare vad som menas med att någon säger så här:
- Du är väl en riktig tocke du?)

Dessa ord kan tydligen också kombineras för riktigt kraftfullhet. Mögtocke. Blir man kallad det så gäller det tydligen att försöka skärpa sig.

Sedan har vi ju erat härliga uttal. Minns en gång som ledde till skratt. För att göra min plikt som duktig syrra ville jag ta reda på en patients matvanor. Jag frågade henne och hon svarade att hon försökte äta gaymat ofta.

Jag blev förbryllad, fanns det verkligen speciell mat för oss gaymänniskor? Tankarna och bilderna  flög runt.... Jag tog mod till mig att fråga och det visade sig att jag missuppfattat. Hon menade GI-mat förstås men på skånska blir det faktiskt gaymat.

Gaymat (skånska) - GI mat (rikssvenska)

Sökte på gaymat på google och fick upp följande bild:


Lånad från:flickr.com/photos/mubarak_al-thani_qtr/259181630

Kommentarer
Postat av: AnnaKK

Men HEJ!!! Det var inte igår!!! :-)



Roligt att du är tillbaka i bloggvärlden!



Mögtockar stöter jag faktiskt på då och då - de verkar förekomma ganska rikligt här i de göingska skogarna!?



Gillar skånska dialektord - har ju fått anledning att lära mej ganska många sedan jag flyttade över gränsen från Småland för drygt 20 år sen. :-)

2008-09-03 @ 14:41:44
URL: http://handerblandander.blogg.se/
Postat av: Jakob

Tocke är faktiskt "tupp" på Skånska! ;)

2008-09-03 @ 19:49:37
Postat av: Sanna

Hej,

En tocke är en tupp.

2008-09-04 @ 08:58:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0