Katastrof

Hoppas, hoppas att SJ snart tar sig samman och sänker tågpriserna och att inte denna affär gör det dyrare att åka tåg. För mer tåg behövs verkligen, att åka till Stockholm en fredag em kräver att man är ute i väldigt god tid.

Det  är helt otroligt att det blir billigare att ta bilen. Att åka tåg har blivit en klassfråga.

Att åka tåg till Sthlm en helg kostar ca 2000 kr. Är man då två i hushållet som åker landar summan på 4000 kr. Helt Otroligt. Med bilen kostar det 2400 kr (120 mil x 18 kr/mil) och då har jag räknat med den totala kostnaden.

Det är hemskt att säga men i detta fall har jag inte råda att tänka på miljön. Tänk om staten kunde ta lite miljöansvar!

Forna biltrafiken då samvetskval för miljöförstöring nog endast var ringa:

image316
Lånad från:blog.hemmings.com/wp-content/uploads/2007/12/...

Kommentarer
Postat av: Daniel

Håller med. ToR Skåne - Sthlm drygt 1200, då åkte jag kassa tider.

2008-05-22 @ 16:38:52
URL: http://langtfranedsborg.blogspot.se
Postat av: Anders

2000 kr ToR Stockholm-Malmö fre-sön är inte dyrt med tanke på att det är veckans största resdagar. (Nästa helg kostar resan 2398-3040 kr fre em-sö em, 2 vuxna, 2.kl. Samma resa kostar med Norwegian 2960 kr från Kastrup, med Malmö Aviation 4552 kr och med SAS 4562 kr.) Dessutom är 18 kr/mil inte "den totala kostnaden". Motororganisationerna brukar räkna med mellan 25 och 35 kr/mil vilket blir mellan 3000 och 4200 kr (plus biltullar och parkeringsavgifter och bortkastad tid framför ratten längs ändlösa småländska tallhedar).
1200 kr ToR är helt OK. Jag har aldrig betalt mer än 800 kr enkel Malmö-Gävle (och då var det första klass!), en resa jag gör ToR några gånger varje år. Nästa om drygt en vecka åker jag sträckan för 559 kr. Ett lönsamt SJ är ett SJ som inte behöver subventioneras av mina skattepengar.

2008-05-23 @ 09:52:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0