Tegelbruket i Hallsberg

Detta tegelbruk är väldokumentart i UE - Urban Exploration sammanhang. Förra våren styrde sjuksyster tillsammans med vännina sin färd mot Hallsbergs fasad och tegel. Vi höll dessutom på att dö på kuppen men inte inne på tegelbruket utan när vi fick syn på det från vägen. Långtradaren var nära om jag säger så. Jag skulle ha kunnat stanna på detta ställe hela dagen men min kära vännina började surna efter några timmar så hemfärden gick alltför tidigt.


Fasadtegel Hallsbergstegel

image141



I vårens grönska gömmer sig uppenbarelsen.

image142



Vyn som säger allt. Timmar av spänning väntar. Mystiken. Föreställningar om arbetare som en gång gjort sitt dagsverke här. Min inte lika UE-intresserade vänninna ständigt 1m bakom mig....

image143



Tegelbruket är sedan hösten 2007 uppköpt och ska användas som återvinningscentral. Tur att jag hann dit innan men synd att min stackars vän inte stod ut några timmar till...

image144



Brandfara en gång i tiden...

image148



Föremål okänt.

image149



Cykelställ. Då bruket ligger ganska nära stan kan jag gissa att många tegelbruksarbetare tog sin hoj till jobbet.

image150



Min favoritbild. En o annan tunna med okänt innehåll. Tydligen enligt Nerikes allehanda har tjuvar slagit till, vad i sjutton kan här finnas av värde att ta.

image151



Massor av tegel. Man kan ju tänka sig att tjuvarna skulle ta detta men så var ju inte fallet...

image152



Stället var enormt. Jag hoppas denna bild visar lite på storheten. Hallsbergs största sevärdhet i min mening.

image153



Varning! Igår för maskinen, idag för att bli träffad av något löst hängande eller att trampa igenom något murket golv. Tur att sjuksköterskeväskan är med. Ett måste vid UE.

image154



En närmare titt på skylten.

image155



En bild från insidan.

image156



En syn som är vanlig på ödeplatser. Den mänskliga varelsen tar sig rätten att dumpa skit allt för att slippa skita ned sin egen nyklippta fina lilla tomt.

image157



Nerikes frakt har slutat lasta på tegel här för länge sedan.

image158



En rostig maskin ute i det fria.

image159



Ytterligare en maskin som är för avancerad för att sjuksyrran ska förstå sig på den. Inte nog med att jag är sjuksyrra, jag är blond också...

image160



Fönster.

image161



Tänk om det är detta mjöl tjuvarna tagit? Det lär inte bli någon go kaka av mjöl från Hallsbergs tegelbruk.

image162



 Man kan inte säga annat än att ledningen på tegelbruket måste ha värnat om sina anställda. Egen frisersalong, inte illa.... Eller var det kanske bestraffning i form av en elektrisk stol. Jag kände mig förvirrad. Hur var brukets ledning egentligen, goda eller onda?

image163



En fläkt av något slag?

image164




Framsidan av bruket.

image165



Motorvärmare på en parkering full i vårknoppar.

image166



Slutligen. Kontoret. Kan tänkas att här togs en mängd viktiga beslut en gång i tiden, allt från frisörsalong till nedläggning.

image167

Kommentarer
Postat av: S

Helsnyggt!
Väldokumenterat säger du? Jag tror inte jag sett detta tegelbruk tidigare... :)

Apropå öde vårdinrättningar ska vi besöka en till imorgon... :)
Ha dé !
//S

2008-04-29 @ 07:58:56
URL: http://www.tomtochode.se
Postat av: Miss V

hej du!
jobbar på IVA som vidareutbildad sjuksköterska. givetvis ingen strejk...själv då, är du sjuksköterska du med?

2008-04-29 @ 16:16:27
URL: http://mizzv.blogg.se
Postat av: Psyk

Jag gillar dina fotoserier. Du har öga.

2008-05-01 @ 22:34:32
URL: http://psykbrytet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0