Nytt recept - Chokladpannkakor med camembertost

Det har kommit in många önskemål om att jag ska publicera fler recept. Efterfrågan verkar vara stor på riktiga Sjuksköterskerecept, dock är inte utbudet i receptsamlingarna lika omfattande. Givetvis kommer ytterligare ett från mig.

Denna gång är det en riktig klassiker som jag lärde mig av min handledare under min SSK-praktik. Tack Gun!

Ingredienser:

400 gram choklad. Ta gärna Toblerone eller liknande så får man i sig lite järn och Kalcium på köpet. Vill ju inte bli benskör som sjuksyrra, hur skulle det bli?! "SSK, delar du ut medicinen? Nej, kan inte, jag har brutit höftbenet..."
2 ägg
Smör - mycket
2 dl vetemjöl. Vet att Anna Skipper och hennes anhängare skulle prata Dinkelmjöl, VI pratar Vetemjöl!
400 g Camembertost. Denna är ju tyvärr ganska dyr, men om vi Sjuksyrror sparar vår lön under 6 månader, så kan vi eventuellt få råd till en äkta Camembert. Som nyexad SSK får man nog nöja sig med Brie, tyvärr.
Svartpeppar
Salt
Socker
Rött vin - med fördel italienskt

Så här gör du:

Börja med vinet. Öppna flaskan och häll upp ett glas. Smaka. Inte dumt eller hur?

Okej. Då är du färdig att starta med själva rätten. Smält chokladen och osten tillsammans. Luktar ljuvligt.

Blanda ihop mjölet, smöret, äggen och kryddorna till en porös smet. Häll över chokladosten. Glöm inte att provsmaka smeten, det kan vara så att en del av fettämnena försvinner vid tillagning. Så det är egentligen inte fel att stoppa här. Huvudsaken är ju att du får i dig kosten, inte att den ska tillagas.

Om du vill förtsätta: Ta fram stekpanna, ta många stora skopor smör och häll i smeten och låt det grädda 3 minuter på varje sida. Pannkakan ska vara ganska tjock och vara underbart kletig i mitten. 

Innan du tar dina stora tuggar från ditt utmärglade stressade ansikte, så ska vi toppa med vispgrädde och eventuellt några Dumlekolor. Glöm nu inte bort vinet, där du vid det här laget borde vara inne på glas nummer 2.

Smaklig måltid och hoppas att du får i alla fall lite hull när du äter denna rätt. Om inte, gör gärna dubbel sats nästa gång.

Jag tror att i och med denna måltid har vi fått i oss det mesta från Livsmedelsverkets "matcirkel". Så det känns bra.image81
Bild: http://www.slv.se


Kommentarer
Postat av: Psyk

Oh vad härligt! Jag tror att du är en utmärkt kock! :)

2008-04-25 @ 17:51:22
URL: http://psykbrytet.blogg.se
Postat av: Anonym

Ja verkligen... det där lät gott, om man bara hade vart sugen på mat så ;-) Gör praktik på akuten just nu..

2008-04-25 @ 18:11:47
Postat av: Emil

Låter gott...Framförallt vinet även om jag själv anser att flaskan bör vara slut då rätten är tillagad och att flaska nummer två då bör korkas upp =)

2008-04-25 @ 18:59:49
URL: http://blogg.aftonbladet.se/20266/
Postat av: Kristina

Krakow är mycket vackert, har mkt kärlek för den stan, dock måste jag säga att Warszawa är mer spännande och på många sätt precis lika vackert oavsett vad folk säger. Kul att du sysslar med bilder, här är en länk till några av mina (färgbilder läggs snart upp också):
http://www.fjalkinge-fotoklubb.se/?sida=galleri&foto_do=sma&subsida=Kristina_Nordstroem

2008-04-25 @ 20:30:34
URL: http://hadetbrahej.blogg.se
Postat av: Cicci

Hej..igen.. ^^ Ja vem vet....de kanske jag gör..men vet inte om jag vågat mig på att visa upp den... Målar du mycket?

2008-04-25 @ 22:23:12
URL: http://cicciocompany.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0